Akumulatory EFB do systemów START – STOP

(zdj. Five Star)

Dlaczego system start – stop wymaga stosowania specjalnego akumulatora samochodowego? Jak dobrać właściwy akumulator do samochodu z systemem start – stop? Na co zwrócić uwagę przy wyborze akumulatora do samochodu z systemem start – stop?

Z artykułu dowiesz się:

  • Co to jest system start – stop, jak działa i dlaczego się go stosuje?
  • Dlaczego akumulator samochodowy jest tak ważny dla systemu start – stop?
  • Jakie technologie stosuje się przy produkcji akumulatorów do systemów start – stop?
  • Jak wybrać właściwy akumulator do auta z systemem start – stop?
  • Na który akumulator warto zwrócić uwagę?

System start – stop to rozwiązanie, które ma na celu zmniejszenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla. Samochody z systemem start – stop są coraz popularniejsze na polskich drogach. Niemal każde fabrycznie nowe auto ma ten system na wyposażeniu. Coraz więcej używanych samochodów, sprowadzanych z UE, ma również ten system na pokładzie. Kluczowe znaczenie dla sprawności systemu i działania napędu ma właściwy akumulator samochodowy. To element eksploatacyjny, zatem wymaga wymiany co kilka lat. Właściwie dobrany akumulator samochodowy potrafi pracować 5 i więcej lat. Zastosowanie nieodpowiedniego akumulatora w aucie z systemem start – stop prowadzi do jego szybkiego zniszczenia.

Dlaczego stosuje się system start – stop?

W ostatnich latach wywierano bardzo silną presję na producentów samochodów. Miała ona na celu zmniejszenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla. W odpowiedzi na to, producenci samochodów wprowadzili szereg rozwiązań technicznych. Najważniejszym z nich było wprowadzenie do masowej produkcji małolitrażowych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zaczęto masowo stosować turbodoładowanie. Zastosowano systemy, które zalecały wybór konkretnego biegu w danej chwili, zgodnie z zasadami ecodrivingu. Wprowadzono również system start – stop, mający oszczędzać paliwo w warunkach miejskich. Efekty zastosowanych rozwiązań w wielu przypadkach okazały się kontrowersyjne. Ich praktyczną skuteczność wielokrotnie podważano.

Jak działa system start – stop?

System start – stop aktywuje się i dezaktywuje naciśnięciem odpowiedniego przycisku na desce rozdzielczej.  Gdy jest aktywny, na desce rozdzielczej samochodu wyświetla się odpowiednia kontrolka. Gdy jest nieaktywny, kontrolka również się świeci, ale jest przekreślona. Jak działa system start – stop w samochodzie z manualną skrzynią biegów? Gdy kierowca zatrzyma się, wrzuci bieg na luz i puści sprzęgło, system wyłącza silnik. Gdy kierowca wciśnie sprzęgło, silnik się uruchamia. Jak działa system start – stop w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów? Po naciśnięciu hamulca i całkowitym zatrzymaniu pojazdu, system wyłącza silnik. Po puszczeniu pedału hamulca, system uruchamia silnik. W praktyce, start – stop ma pomóc w oszczędzaniu paliwa po zatrzymaniu się przed czerwonym światłem na skrzyżowaniu. Po wyłączeniu silnika, działa oświetlenie zewnętrzne i wszystkie systemy bezpieczeństwa. Działają także wskaźniki na desce rozdzielczej, ogrzewanie lub klimatyzacja, audio i nawigacja, jeśli zostały wcześniej uruchomione. System monitoruje stopień naładowania akumulatora samochodowego. Jeśli jest on naładowany w niewielkim stopniu, silnik nie zostanie wyłączony, aby zapobiec rozładowaniu.

System start – stop wymagał kilku zmian w układzie napędowym auta.

Niezbędne było zastosowanie diametralnie innego rozrusznika, niż w standardowych samochodach. Rozrusznik musiał być przygotowany do wielokrotnego uruchamiania silnika w trakcie jednego przejazdu. Musiał także działać szybciej, niż standardowy, aby umożliwić szybkie uruchomienie silnika. Dzięki temu możliwe jest płynne ruszenie spod świateł. Producenci musieli również zastosować rozwiązania techniczne, zapewniające smarowanie i chłodzenie turbosprężarki po wyłączeniu silnika. Potrzebne było również rozwiązanie, podtrzymujące ciśnienie oleju silnikowego w jednostce napędowej. Niezbędne były również zmiany w konstrukcji alternatora. Jednak szczególnie ważną rolę w samochodach z systemem start – stop pełni akumulator samochodowy.

Akumulator samochodowy w samochodach z systemami start – stop

Dlaczego w samochodach z systemami start – stop stosuje się specjalne akumulatory samochodowe? Spójrzmy na specyfikę pracy akumulatora w takim aucie.  W trakcie jednej krótkiej trasy po mieście, silnik samochodu może być wyłączany i uruchamiany nawet kilka razy. Za każdym razem akumulator musi zapewnić prąd, niezbędny do zasilenia rozrusznika.

To nie wszystko. W autach z silnikami benzynowymi, akumulator musi za każdym razem zasilić elektryczną pompę paliwa, cewki zapłonowe i świece zapłonowe. W dieslach – elektryczną pompę paliwa i świece żarowe. Czy to wszystko? Nie. W trakcie postoju, który może trwać kilkadziesiąt sekund, akumulator podtrzymuje zasilanie dla szeregu urządzeń. To przede wszystkim komputery, sterujące pracą silnika i wszystkich pozostałych układów. Akumulator zapewnia zasilanie dla oświetlenia zewnętrznego – przedniego i tylnego. Po wyłączeniu silnika dalej muszą działać wszystkie przyrządy na desce rozdzielczej. Zasilane są wszystkie czujniki systemów bezpieczeństwa. A także to, co pobiera najwięcej prądu, czyli ogrzewanie, klimatyzacja i audio. Dlatego też w samochodach z systemami start – stop nie stosuje się zwykłych akumulatorów kwasowo – ołowiowych. Mają one niewystarczające parametry dla tego typu eksploatacji. Akumulatory, montowane w samochodach z systemami start – stop muszą być odporne na pracę cykliczną. Muszą mieć również większą pojemność od standardowych kwasowo – ołowiowych. W samochodach z systemami start – stop stosuje się dwa rodzaje akumulatorów. Są to akumulatory AGM i akumulatory EFB. Nie wolno ich stosować wymiennie. Jeśli w danym samochodzie producent zastosował akumulator, wykonany w technologii EFB, wolno stosować tylko taki. To samo dotyczy systemu AGM.

Akumulatory AGM i EFB – czym się charakteryzują?

Akumulatory AGM (Absorbent Glass Mat) są przeznaczone do stosowania w samochodach z systemami start – stop. Ponadto montuje się je w hybrydach z systemami hamowania rekuperacyjnego. Akumulatory AGM charakteryzują się tym, że elektrolit jest w nich związany w matach z włókna szklanego. Takie rozwiązanie ma na celu zabezpieczenie elektrolitu przed rozwarstwieniem. Można również bezpiecznie odprowadzać gazy, powstające podczas szybkiego ładowania. Akumulatory AGM są odporne na głębokie rozładowania i niepełne doładowania. Ładuje się je szybciej niż akumulatory kwasowo – ołowiowe. Łatwo przyjmują ładunek elektryczny – co jest szczególnie ważne w przypadku hamowania rekuperacyjnego. Czyli odzyskiwania energii z hamowania, która służy do ładowania akumulatora. Można je ładować prądem o napięciu od 14,65 do 14,95 V. Akumulatory AGM mają kilkakrotnie większą żywotność od zwykłych akumulatorów kwasowo – ołowiowych.

Akumulatory EFB Enhanced Flooded Battery

Przeznaczone są do montowania w samochodach z systemami start – stop. Ale nie tylko. Świetnie też sprawdzają się w autach bez systemu start – stop, eksploatowanych przede wszystkim w mieście. EFB to również bardzo dobre rozwiązanie do taksówek, busów i pojazdów użytkowych. Akumulatory wykonane w technologii EFB, w której dodatnie kratki pokryte są masą czynną zawierającą domieszkę grafitu oraz matą polimerową. Stosuje się także grubsze kratki ujemne. Akumulatory EFB ładują się znacznie szybciej, niż  akumulatory kwasowo – ołowiowe dzięki domieszce grafitu, która polepsza przepływ ładunków elektrycznych w masie czynnej płyt akumulatora. Ma to szczególne znaczenie w przypadku eksploatacji auta z systemem start – stop. Alternator musi naładować akumulator jak najszybciej, przed kolejnym wyłączeniem silnika. Akumulatory EFB mają także większą żywotność od akumulatorów kwasowo – ołowiowych. Są również bardziej odporne na wstrząsy. W samochodach z systemem start – stop i akumulatorami EFB, wartość napięcia ładowania zawiera się w przedziale od 14,00 do 14,4 V.

Akumulatory EFB FIVE STAR, idealne do aut z systemami start – stop

Nawet najlepszy akumulator to skończone źródło energii. Zawsze przychodzi czas na jego wymianę. Jeśli w Twoim samochodzie producent przewidział stosowanie akumulatorów EFB – rozważ zakup akumulatora FIVE STAR EFB Start – Stop. Akumulatory samochodowe FIVE STAR EFB, w charakterystycznej, żółtej obudowie, cechują się wysokimi parametrami technicznymi. Mogą pochwalić się długą żywotnością i zwiększoną trwałością cykliczną. Zostały wyprodukowane w nowoczesnej technologii Ca /Ca 3XD Graphite. Dodatkowym atutem jest przedłużona gwarancja – do 30 miesięcy. Równocześnie w ofercie Spółki FIVE STAR POLSKA Sp. z o.o.  możemy znaleźć wysokiej jakości akumulatory samochodowe MIDAC ITINERIS AGM wyprodukowane przez włoską fabrykę akumulatorów MIDAC SpA. Spółka FIVE STAR POLSKA Sp. z o.o. jest wyłącznym przedstawicielem fabryki MIDAC SpA. na terenie Polski.

Akumulatory FIVE STAR są obecne na polskim rynku od 25 lat.

W tym okresie zdobyły uznanie dziesiątek tysięcy użytkowników. Marka FIVE STAR dysponuje siecią serwisową na terenie całego kraju. Akumulator do konkretnego modelu samochodu możesz wygodnie dobrać na stronie FIVESTAR.PL, korzystając z wyszukiwarki. Dzięki niej dobierzesz parametry baterii – pojemność, rozmiar i układ biegunów.

Właściwy akumulator samochodowy pozwoli oszczędzać paliwo wraz z systemem start – stop. Przy dobrych warunkach eksploatacji, akumulator FIVE STAR będzie pracował bezawaryjnie przez kilka lat.