Akumulatory do pojazdów z systemem start/stop – właściwe zastosowanie, wczytywanie i rejestracja

start stop engine akumulator

Zdjęcie przez formularz freepik

Jak wymienić akumulator w samochodzie z systemem start/stop? Jak wymienić akumulator EFB? Czy niezbędne jest kodowanie akumulatora? Jak przebiega adaptacja akumulatora w samochodzie z systemem start/stop? Czy można samodzielnie wymienić akumulator w samochodzie z systemem start – stop?

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym jest system start – stop i jak on działa?
  • Dlaczego system start – stop wymaga zastosowania specjalnego akumulatora?
  • Jakie akumulatory stosuje się w samochodach z systemem start – stop?
  • Co to są akumulatory AGM?
  • Co to są akumulatory EFB?
  • Jak dobrać akumulator do samochodu z systemem start – stop?
  • Jak przebiega adaptacja/rejestracja akumulatora w aucie z systemem start – stop?
  • Jak szybko znaleźć dobry akumulator do auta z systemem start – stop?

 Co to jest system start – stop?

System start – stop to rozwiązanie techniczne, stosowane we współczesnych samochodach. Ma ono na celu zmniejszenie zużycia paliwa i zmniejszenie emisji spalin. System start – stop jest montowany w dużej części współczesnych samochodów, już w standardzie. Stosuje się go w samochodach z silnikami diesla i z silnikami benzynowymi.

Jak działa system start – stop? Jakie było założenie konstruktorów? Silnik samochodu wyłącza się automatycznie przy każdym dłuższym postoju. Na przykład wtedy, gdy kierowca zatrzyma się na czerwonym świetle na skrzyżowaniu. Dzieje się to w prosty i automatyczny sposób. Na przykład silnik wyłącza się wtedy, gdy kierowca w aucie ze skrzynią manualną wrzuca bieg na luz i puszcza pedał sprzęgła. Silnik włącza się, gdy kierowca naciśnie sprzęgło.

Wyłączanie silnika na postojach tego typu ma, zgodnie z założeniem konstruktorów, zmniejszyć zużycie paliwa i równocześnie, zmniejszyć emisję CO2 oraz spalin. Działanie systemu można wyłączyć za pomocą specjalnego przycisku. System przestaje działać automatycznie, kiedy w akumulatorze samochodu nie ma zgromadzonej odpowiedniej ilości energii.

Kontrowersje związane z systemem start – stop. Trzeba o nich wspomnieć. System jest daleki od ideału. Oszczędność paliwa jest dyskusyjna. W trakcie jazdy po mieście, silnik uruchamiany jest nawet kilkanaście razy (czasami więcej, gdy auto stoi w korku). To powoduje przyspieszone zużycie jednostki napędowej, a także jej osprzętu. W autach z systemem start – stop niezbędne jest stosowanie szeregu dodatkowych układów. Podtrzymują one między innymi ciśnienie oleju silnikowego w jednostce napędowej i w turbosprężarce. To oczywiście, komplikuje budowę jednostki napędowej.

Auto z systemem start – stop musi mieć specjalny akumulator

Standardowy akumulator samochodowy nie nadaje się do stosowania w autach z systemem start – stop. Uległby on bardzo szybkiemu zniszczeniu. Dlaczego? Wystarczy spojrzeć na to, jakie zadania stoją przed akumulatorem samochodowym, stosowanym w autach z systemem start – stop.

  • Kiedy kierowca zatrzyma się i silnik zostanie wyłączony przez system start – stop, akumulator samochodowy musi podtrzymać zasilanie dla szeregu odbiorników prądu. W samochodzie musi działać oświetlenie zewnętrzne. Wszystkie czujniki i sterowniki muszą być gotowe do pracy. Wentylacja, ogrzewanie, klimatyzacja, audio i nawigacja muszą dalej działać.
  • Kiedy kierowca wciska pedał sprzęgła i wrzuca pierwszy bieg, silnik uruchamia się. Akumulator samochodowy musi dodatkowo zapewnić prąd rozruchowy do uruchomienia jednostki napędowej. Bez przerwania działania pozostałych systemów, wspomnianej wcześniej klimatyzacji, ogrzewania, nawigacji, audio, komputera pokładowego itd.

Jakie akumulatory stosuje się w samochodach z systemami start – stop?

W samochodach z systemami start – stop stosuje się specjalne akumulatory samochodowe EFB i AGM. Producent samochodu określa, jaki typ akumulatora powinien być stosowany w danym aucie: EFB lub AGM, a także jego parametry (pojemność, rozmiar, rozmieszczenie biegunów). Nie wolno stosować innych akumulatorów, niż te, zalecane przez producenta pojazdu.

Standardowy akumulator samochodowy, kwasowo – ołowiowy, składa się z 6 ogniw. Jak zbudowane jest ogniwo akumulatora kwasowo – ołowiowego?

  • 2 płyty dodatnie pokryte są dwutlenkiem ołowiu.
  • 2 płyty ujemne pokryte są ołowiem gąbczastym.
  • Płyty dodatnie i ujemne są od siebie odseparowane za pomocą przekładek izolacyjnych.
  • Każde ogniwo jest zalane elektrolitem. To 40 procentowy roztwór kwasu siarkowego i wody zdemineralizowanej.

Akumulatory, stosowane w samochodach z systemami start – stop muszą być odporne na pracę cykliczną (rozładowanie – ładowanie), musza szybko przyjmować prąd i muszą być bardziej odporne na głębokie rozładowanie, niż akumulatory standardowe.

Dlatego zastosowano specjalne rozwiązania konstrukcyjne:

  • Akumulatory AGM (Absorbent Glass Mat)do samochodów z systemem start – stop (oraz aut z napędem hybrydowym) mają dodatkowe maty z włókna szklanego o dużej porowatości, które mają za zadanie wchłonięcie elektrolitu. W każdym akumulatorze, podczas ładowania, powstaje tlen i wodór. W akumulatorach AGM są one odprowadzane przez pory w matach szklanych. Następnie trafiają do elektrody ujemnej, a potem zamieniają się w wodę i z powrotem trafiają do włókna szklanego, wiążącego elektrolit. Dzięki temu (przy zachowaniu odpowiednich warunków pracy) akumulator AGM nie wymaga uzupełniania poziomu elektrolitu (jest bezobsługowy).
  • Akumulatory EFB (Enganced Flooded Battery), przeznaczone do samochodów z systemem start – stop i aut, które są eksploatowane na krótkich trasach, wykorzystują dodatkową warstwę z poliestru na płytach dodatnich. Dzięki temu masa czynna płyt jest bardziej stabilna. Akumulatory EFB są również bezobsługowe, a wydzielające się podczas ładowania wodór i gaz, zmieniają się w wodę. Szczelna obudowa zabezpiecza akumulator przed zmniejszaniem się ilości elektrolitu.

 

Akumulatory AGM i EFB są stosowane także w samochodach z systemami odzyskiwania energii podczas hamowania (rekuperacji). Sprawia to, że muszą być one dostosowane do przyjmowania dużych ilości energii w krótkim czasie.

Jak dobrać akumulator do samochodu z systemem start – stop?

  • Należy sprawdzić zalecenia producenta samochodu, który określa czy w aucie ma być zastosowany akumulator EFB czy akumulator AGM;
  • Producent samochodu podaje parametry akumulatora – pojemność (np. 60Ah) i rozmieszczenie biegunów. W wielu autach jest to bardzo ważne, ze względu na bardzo małą ilość miejsca pod maską i zastosowanie krótkich przewodów z klemami.
  • Warto wybrać akumulator samochodowy dobrej jakości, który będzie służył bezawaryjnie przez 4 – 5 lat.

 

Akumulatory FIVE STAR EFB w charakterystycznych żółtych obudowach to baterie samochodowe o wysokich parametrach technicznych i przedłużonej żywotności. Opracowano je z myślą o samochodach z systemem start – stop. Można je również stosować w samochodach eksploatowanych na krótkich trasach w mieście.

Akumulatory FIVE STAR EFB  wyprodukowano z użyciem zaawansowanych technologii Ca / Ca 3XD Graphite. Cechują się one zwiększoną trwałością cykliczną.

  • Jak idealnie dobrać akumulator do samochodu? Wystarczy skorzystać z wyszukiwarki akumulatorów na stronie https://www.fivestar.pl. Pozwoli ona na dobranie idealnego akumulatora do zdecydowanej większości samochodów, poruszających się po polskich drogach.

Jak zamontować akumulator EFB i AGM w samochodzie z systemem start / stop? Czy można zamontować go samodzielnie?

W nowoczesnych samochodach, wyposażonych w system start – stop, stosowany jest system zarządzania energią akumulatora BEM.

  • Jeśli w samochodzie zastosowano system otwarty, to nie wymaga on rejestracji nowego akumulatora. System taki samodzielnie rozpoznaje stan zastosowanego akumulatora.
  • Jeśli w samochodzie zastosowany system zamknięty, to należy dokonać rejestracji akumulatora samochodowego, stosując komputer diagnostyczny.

 

Montaż nowego akumulatora w samochodach z systemami start/stop powinien zostać przeprowadzony w warsztacie samochodowym. Dotyczy to zarówno systemu otwartego, jak i zamkniętego. Dlaczego? W warsztacie samochodowym, poza podłączeniem komputera diagnostycznego, stosuje się także urządzenie, podtrzymujące zasilanie po odłączeniu akumulatora samochodowego. Dzięki temu wszystkie ustawienia użytkownika, dotyczące audio, nawigacji, komputera, foteli i innych systemów, pozostają bez zmian.

 

Zdecydowana większość producentów samochodów umożliwia stosowanie w swoich samochodach akumulatorów dowolnych producentów. Można zatem bez obaw zastosować w swoim aucie nowoczesny akumulator EFB firmy FIVE STAR.

  • Wyjątkiem są samochody z grupy VAG (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat). W tym przypadku producent pozwala na stosowanie akumulatorów określonych producentów (części oryginalnych oraz zamienników), którzy posiadają specjalne kody BEM.

 

Jeśli szukasz nowego akumulatora samochodowego EFB do pojazdu z systemem start – stop, skorzystaj z wyszukiwarki akumulatorów na https://www.fivestar.pl/