Jesień / zima

Wraz z nastaniem jesieni oraz nadejściem zimy, zmieniają się warunki atmosferyczne. Spada temperatura powietrza, często nadchodzą silne mrozy i temperatura spada poniżej -10 st. C. O tej porze roku możemy się spodziewać, że nasz akumulator będzie potrzebował dodatkowej obsługi. Najczęściej przyczyną niedomagania akumulatorów w okresie zimowym jest brak naładowania akumulatora.

Poniżej zamieszczamy kilka ważnych informacji dotyczących eksploatacji akumulatorów kwasowo-ołowiowych samochodowych w okresie zimowym:

1. Tabela stopnia naładowania akumulatora w odniesieniu do napięcia spoczynkowego, temperatury otoczenia oraz gęstości elektrolitu w poszczególnych ogniwach. Napięcie mierzone na końcówkach biegunowych akumulatora samochodowego kwasowo-ołowiowego wynosi:

Napięcie spoczynkowe [V] Gęstość elektrolitu [g/cm3] Temperatura otoczenia [st. C] Stopień naładowania [%]
12,68 1,27 25 100
12,40 1,23 25 50
12,20 1,20 25 20


2. Tabela zamarzania elektrolitu w zależności od temperatury otoczenia, stopnia naładowania oraz gęstości elektrolitu:

Napięcie spoczynkowe [V] Gęstość elektrolitu [g/cm3] Stopień naładowania [%] Temperatura zamarzania elektrolitu [st. C]
12,68 1,27 100 -65
12,40 1,23 50 -25
12,20 1,20 20 -18
12,00 1,10 0 -9

 

3. Tabela przedstawiająca spadek pojemności elektrycznej akumulatora 100% naładowanego w zależności od temperatury otoczenia:

Temperatura otoczenia [st. C] Pojemność elektryczna [%]
+25 100
0 80
-10 60
-25 20


Pamiętajmy!:

  • w niskich temperaturach zdolność rozruchowa spada, tak jak spada pojemność elektryczna akumulatora (w niskich temperaturach przepływ ładunków elektrycznych jest wolniejszy)
  • jeżeli elektrolit jest zamarznięty: 
    • we wszystkich celach - to znaczy że był nie naładowany
    • w jednej celi - to znaczy, że ogniwo mogło być uszkodzone.
  • zamarznięcie elektrolitu w celach powoduje mechaniczne zniszczenie płyt (rozkruszenie masy czynnej, połamanie kratki płyty).
     

Porady